onsdag 21 maj 2008

Progressiv - evangelisk eller någon annan stämpel?

I den här bloggen är rubriken evangelisk-progressiv adventism. Bara det ordvalet kan få någon att reagera och tycka att tillvaron kategoriseras med begrepp som i sig kan ha olika betydelse. Dessutom blir vi, på gott och ont indelade i olika läger. Här väljer vi att se det som exempel på olika tankeriktningar som idag finns inom Adventkyrkan - vare sig man är liberal, traditionell, historisk, progressiv, evangelisk eller historisk. Vi som skriver här önskar tolerans och förståelse - för även om alla inte håller med i allt så är Adventkyrkan en gemensam plattform för människor som ser Jesus som sitt främsta hopp - både i nuet och i framtiden.

Vad kan då läggas i begreppet evangelisk? Jo - framförallt att Jesus och berättelsen om hans tid på Jorden är centrum i den kristna tron. Vi kan bara få en aning om vem Gud är genom att studera vem Jesus var och vad han prioriterade i sitt liv. Hans liv - och försoningen genom hans död på korset är den absoluta höjdpunkten i Guds plan att återupprätta en relation med oss människor. Men det slutar inte där - fortfarande idag lever Jesu vittnesbörd vidare genom kyrkan - kristna människor (synliga såväl som osynliga) som har sagt ja till Honom och som bär Hans exempel att se medmänniskan framför sitt eget ego. Begreppet "sanning" kan bara få betydelse i en relation till Jesus. Bibeln som är vår bästa källa att söka evigheten är bara en begränsad bok av tomma ord - om vi inte låter Ordet fyllas med Liv - Jesus Kristus. Då blir Ordet en källa till hopp och vishet - och mindre en faktabok som är grund till all slags spekulation och påståenden.

Progressiv då? Betyder i grunden att gå framåt, att utvecklas, att inte stå still. Bilderna och verktygen som användes av de första adventistpionjärerna kanske inte längre säger samma sak idag som de gjorde för 150 år sedan. I ett postmodernt samhälle behöver vi nya uttrycksätt för att förmedla en trovärdig bild av Skaparen och av den livgivande Mästaren. Det är fortfarande samme Kristus, samma frälsningsplan, men språket, verktygen och bilderna kan vara annorlunda. Här finns också ett stort behov av äkthet och ärlighet. Vi kan med stor ödmjukhet behöva erkänna att den kristna kyrkans resa genom historien inte alltid hjälpt människor att se en levande Jesus. Många gånger har bilderna blivit det viktigaste och skymt sikten på Jesus. I ett progressivt tänk handlar det också om att erkänna att bilden på Jesus håller på att förändras inom kyrkan - vi har sedan 90-talet en helt ny öppenhet inför att förstå Jesus utifrån hans historiska sammanhang. Kyrkliga ord som t.ex. frälsning, helgelse och omvändelse måste ses i ljuset av den historiskt baserade Jesusbilden. Progressen - tar sin utgångspunkt i ett land ockuperat av Rom för 2000 år sedan och försöka se förbi de dimridåer kyrkans historia lagt ut sedan dess.

Ett evangeliskt progressivt synsätt kan innebära nya prioriteringar jämfört med den traditionella adventismen. Några av de 28 trospunkterna får kanske lägre dignitet och kan komma under debatt och ges en generellare innebörd. Någon trospunkt kan kanske tom. anses som adiofora, dvs. inte frälsningsgrundande. De som står för en historisk tolkning av "adventbudskapet" känner då inte alltid igen sig och upplever sig hotade. En stor förståelse för varandra och de känslor som uppstår är då en del i ett kärleksfull kristen gemenskap. Frågan - "hur tänker du då?" är en bättre utgångspunkt för dialog än påståendet - "du tror inte på adventbudskapet!" eller "hur kan du vara så insnöad så du inte ser...".

Förhoppningsvis kan vi på denna blogg fortsätta en konstruktiv dialog kring frågor som handlar om bibelsyn, vårt kristna uppdrag och hur vi tillsammans kan se en tydligare kristusbild.

1 kommentar:

PA sa...

Apropå etiketter: Paulus använder i Romarbrevet 14 etiketterna "starka i tron" och "svaga i tron" (i sammanhanget om att äta kött som offrats till avgudar).

Jag kan tänka mig att inte alla Paulus läsare blev smickrade över att få den ena eller andra etiketten på sig, men likaväl finns etiketterna där, och jag gör två reflektioner om det:

1) Etiketterna "stark" och "svag" ska inte automatiskt likställas med "bra" respektive "dålig". Det kanske är som med stark senap: "Stark" beskriver senapens egenskap, inte dess kvalitet.

2) Paulus ger vissa förhållningsorder till båda grupperna, t.ex. att de starka inte ska se ner på de svaga, och de svaga inte ska döma de starka. Jag har upptäckt - både i mitt eget och i andra kristusefterföljares liv - att förhållningsordrarna är givna "på förekommen anledning".

Etiketter som pedagogiskt grepp har sina fördelar, men låt oss använda dem försiktigt och inte läsa in mer i dem än vad som är nödvändigt.