lördag 13 juni 2009

En ex-adventist reflekterar

En målsättning för en progressiv adventistblogg är att lyssna och återkoppla till så många olika röster som möjligt som berör oss. Det finns en trend idag att personer lämnar adventismen, inte för att man tappat sin tro, men för att man av olika anledningar hittat alternativ man tycker fungerar bättre. Vi vill lyfta fram sådana tankar för att kunna vara självkritiska, bättre förstå oss själva och bättre hitta en progressiv väg framåt. Resultatet blir förhoppningsvis en dialog som utvecklar vår roll som evangeliets bärare. Inlägget nedan är skrivet av Martin C från Örebro utifrån frågan vad som var avgörande för hans beslut att gå vidare och lämna Adventkyrkan (Sjundedagsadventister, SDA) bakom sig.


Jag fick för ett tag sedan en förfrågan om att skriva lite om vilka förändringar som hade behövts för att jag skulle valt att stanna kvar inom SDA (jag lämnade för snart 4 år sedan).
Jag kan här bara ge en kort översikt över detta ämne och jag får kanske anledning att återkomma med lite fördjupningar i en del frågor i senare blogginlägg.

  1. Systematisk teologi
    SDA utgår i sin teologi från tesen att det pågår en strid mellan Jesus och den Onde om människors själar och eviga liv, den s.k. ”Stora striden”. Alla evangeliska kyrkor och samfund jag känner till utgår i sin teologi från tesen att Jesus vunnit en fullständig seger över Satan och synden på Golgata kors. En ändring av SDA:s ställningstagande här hade varit en absolut förutsättning för att jag skulle stannat då jag inte finner stöd för ”den stora striden” i Bibeln. En sådan förändring skulle medföra en i grunden förändrad adventistisk teologi med bl.a. en större passion för Jesus och en förnyad syn på skillnaden mellan gamla och nya förbundet som följd.

  2. Trospunkterna
    Att som SDA ha 28 gemensamma trospunkter, som i teorin ska fungera som gränsmarkörer för om man är innanför eller utanför den adventistiska fållan, fungerar inte i praktiken. Dessutom ifrågasätter jag om det är bibliskt och om det hjälper människor att komma närmre Gud? De 28 trospunkterna bidrar i hög grad till alltför starkt fokus på att ha ”rätt” tro/teologi istället för att sätta fokus på relationen till Kristus. Skulle det inte räcka med 9 centrala trospunkter att samlas i kring: Gud och treenigheten, Guds ord, Fadern, Sonen, den Helige Ande, Dopet, Nattvarden, Andens gåvor, Församlingen?

  3. Nådens betydelse
    Jag tror att en effekt av en systematisk teologi som fokuserar på korset skulle vara att adventister bättre skulle förstå att bara för att man är frälst av nåd så betyder det inte att man har en licens att synda. När man tar emot Jesus som frälsare, förstår djupet av vad det innebär och blir döpt i Den Helige Ande (DHA), så får man en ny inneboende längtan efter att leva ett liv som upphöjer Kristus. Man söker att leva sitt liv i utgivande kärlek och man strävar efter att inte synda, inte för att förtjäna något, utan i tacksamhet över vad Kristus gjort på Golgata kors! Det behövs grundläggande undervisning om nådens innebörd inom SDA, varför inte i bibelstudierna?

  4. Ökat fokus på DHA och en god gemenskap
    I mina ögon står en kristens liv på tre ben. Min läsning och förståelse av Guds ord, direkt vägledning genom DHA och församlingens välgörande gemenskap. Bibelläsningen har ju alltid stått i fokus inom SDA men DHA och andliga gåvor har man närmast varit rädd för eller undvikit, åtminstone de manifesterande gåvorna. EGW:s auktoritet som profetissa har väl starkt bidragit till detta. Gemenskapen i församlingen har definitivt varit skiftande och kanske inte alltid avslappnad och naturlig. I en sann kristen gemenskap får man vara den man är och man blir inte bedömd utifrån en norm man förväntas nå upp till. Med ett förnyat fokus inom SDA på DHA och de andliga gåvorna skulle både gemenskap och tillbedjan bli fördjupad. Alla gåvor behövs och är lika viktiga, ingen bör förtigas.

  5. Ellen G White (EGW)
    Kanske är det underförstått mellan raderna ovan att jag ifrågasätter EGW. Jag har inget emot att Ellen White får fortsätta att vara en förgrundsgestalt i historien om SDA:s uppkomst och framväxt, men att hon ska betraktas som profetissa av den dignitet hon nu erkänns vid, är för mig främmande. De senaste årens forskning kring henne borde förringa henne till människa istället för helgon.

Finns det då inget som är bra med SDA? Jo då. Fokuset på Bibeln och studiet av den är en bra grund att stå på, bara man inte låter någon annan än DHA tolka Bibeln åt en. SDA’s kritiska hållning till traditionens makt inom de etablerade kyrkorna är också någonting gott. Framför allt så länge man framför kritiken med stor ödmjukhet och med en villighet att även se adventistiska traditioner med kritiska ögon.


Det kan se ut som att jag i mina tankar ovan omkullkastar hela SDA:s existensberättigande genom de förändringar jag skulle vilja se. Ser man det i ett historiskt perspektiv är det säkert så, men frågan är om det historiska perspektivet är det viktigaste? Själv tycker jag att trovärdigheten är viktigare. Jag ser hellre en kyrka som gör upp med sitt förflutna, följer Bibelns undervisning och som ser andra kyrkor som en del i Guds stora församling - hellre det än att benhårt hålla fast vid det som varit. Ingen kyrka kan åstadkomma någon egentlig tillväxt utan trovärdighet, och tillväxt är väl det vi som kristna längtar efter, eller? Själv längtar jag efter att Guds rike ska bryta fram med kraft - i mitt liv, i min församling och i hela världen!

Martin

8 kommentarer:

Anonym sa...

Jag läste med intresse inlägget och fäste mig vid uttrycket "Gud och treenigheten ..." Har hört lite spridda definitioner av vad som menas med treenigheten. Undrar om SDA även menar att Jesus inte är skapad, inte har någon början och är samma person som Gud, Skaparen?

Martin C sa...

Jag hade egentligen inte någon tanke att lyfta just treenigheten i mitt blogginlägg egentligen, i så fall hade jag gjort det som en egen punkt. Min tanke var mest, att definierar man Gud som person i en trospunkt, så behöver man peka på treenigheten där, då det är en viktig del av vem han är. Det var alltså inte min mening att peka på några problem med treenigheten inom SDA.

Samtidigt måste man vara medveten om att det tagit tid för SDA att formera sin officiella teologi just kring treenigheten. Det tog ett par decennier efter 1844 innan man från officiellt håll definierade Gud som treenig och Jesus som en icke skapad person i guddomen. Sedan tror jag det tog ytterligare ett halvsekel innan man närmade sej en mer evangelisk syn på treenigheten. Jag skulle säga att man ännu inte nått ända fram, framför allt beroende på skiljaktigheter i synen på försoningen men det kanske ska ses som en separat fråga. En stor del av problemen med försoningen hör samman med SDA’s systematiska teologi.

De skiftande meningar som fanns rörande Jesu person inom SDA under rörelsens framväxt har till viss del levt kvar, framför allt i mer konservativa grupperingar, därav att du kanske hört lite olika definitioner av treenigheten. Den officiella hållningen är dock att Jesus är en evig del av gudomen som en av tre personer i treenigheten.

/Martin C.

Anonym sa...

Hej Martin!
Tack för att du tog dig tid att kommentera treenigheten – även om ditt ursprungliga inlägg inte handlade om det ämnet. Hoppas det inte gör något om jag ändå framför några invändningar.
Att Jesus är en gud eller gudomlig - med tanke på hans föremänskliga tillvaro - håller nog de flesta troende med om. Att Gud och Jesus är lika eviga och jämlika tror jag dock det råder delade meningar om. Aldrig har någon hört talas om en far och son som är lika gamla – möjligen i mytologier.
Vad jag kan se i Bibeln är Jesus skapad (Kol.1:15-17, Upp.3:14). Uttrycket ”förstfödd” i Kolosserna borde väl vara tydligt och inte kunna missförstås. Den vanliga innebörden i ordet ”förstfödd” är ju den förste som blir född i en familj. I Jesu fall blir han då den äldste i Guds himmelska familj. Uttrycket ”förstfödde” och liknande konstruktioner förekommer omkring 30 gånger i Bibeln före Kolosserna 1:15, och varje gång det används om levande varelser har det en och samma innebörd — den förstfödde i en grupp. ”Israels förstfödde” är en av Israels söner; ”den förstfödde av Farao” är en av medlemmarna i Faraos familj; ”den förstfödde av husdjuren” är själv ett husdjur. Finns det någon anledning att tillskriva uttrycket ”förstfödd” en annan innebörd än den gängse i Kolosserna 1:15?
Sedan har vi uttrycket ”begynnelsen till Guds skapelse” i Upp.3:14 eller som andra översättningar uttrycker det ”början [grekiska: ar‧khẹ] till Guds skapelse” eller ”Guds skaparverks början”.
I Liddell och Scotts A Greek-English Lexicon anges ”början, begynnelse”, som första betydelse av ordet ar‧khẹ. (Oxford, 1968, sid. 252) Johannes använder i sina texter olika former av det grekiska ordet ar‧khẹ, och varje gång har ordet den allmänna betydelsen ”början av (på)”. Jag tycker att den logiska slutsatsen blir att Jesus är en skapelse, den förste av Guds skapelser, att han har en början. (Jämför gärna Ords.8:22, där Sonen enligt många bibelkommentatorer framställs som visheten personifierad. Enligt 1878, Åkeson, 1917 och Bibelkommissionens översättning Tre bibelböcker, 1991, sägs den som talar där vara ”skapad”).
Kanske det är dessa och liknande argument som gör att vissa kristna ställer sig utanför treenigheten.

Martin C sa...

Hej Anonym,

Jag tänker inte gå in i någon djupare diskussion om treenigheten. Det är alltför länge sedan jag studerade det på djupet för att jag ska kunna göra det och jag tycker inte att det hör hemma i dessa bloggkommentarer. SDA, deras teologi och mina funderingar kring det är ju vad mitt blogginlägg handlar om.

Ett par korta noteringar bara:

1) Visst finns det en del som inte är jätteklart runt treenighetsläran. Därav också att det finns en del bibeltolkande grupper som t.ex. tror att Jesus är skapad. Jehovas Vittnen är den största gruppen skulle jag tro men det finns många andra grupper också (de har ofta, i likhet med JV, sitt ursprung i adventismen).


2) Bibelställena du hänvisar till tycks stå i sammanhang där det är viktigt att lyfta fram att Kristus är upphovet till och uppehållaren av skapelsen. Jag tycker att för att bygga en hållbar teologi om Jesus som skapad varelse krävs mer än bara något ord att hänvisa till. Dessutom måste argumenten för och emot vägas mot varandra. Ett argument som står för att Jesus inte är skapad är ju t.ex. att han beskrivs som evig.

Tycker vi avslutar treenighetsdiskussionen nu och lämnar plats för kommentarer om mina synpunkter på SDA som blogginlägget egentligen handlade om.

Mvh Martin C.

Anonym sa...

Hej Martin!
Jag förstår dig mycket väl och är ändå tacksam för att jag fick vara med på ett hörn och få dina kommentarer. Lycka till med din blogg :-)

ne sa...

Tack anonym för dina frågor, tack också Martin för din artikel, men också dina svar. Det visar att du har en djup insikt i adventismens historia och utveckling. För att tydliggöra - Martin har skirvit detta inlägg som ett gästinslag på bloggen, han driver inte denna blogg.
En allmän kommenter från min sida är att Martins erfarenheter inom Adventkyrkan inte är unika. Det finns många som strävar efter en mer Jesus-fokuserad linje och ser "Den stora striden" mer som en bildlig berättelse än en berättelse som ska tolka ord för ord. Tror också att det är därför diskussionen dyker upp om adventismens grunder i arianism (Jesus som skapad). I tidig EGW-litteratur finns t.ex. skildringar om dialogen mellan Jesus, Gud och änglarna i himlen innan syndafallet som ger intryck av en hiarki mellan Gud och Jesus. Det kan vara en bra bild att illustrera något i en enkel barnberättelse (för vuxna) kanske, men knappast en Sola Biblia version. I en progressiv linje för adventismen tror jag att vi måste vara tydligare med vad som är bildspråk, men givetvis gärna fokus på bildernas syfte och mening.

Martin C sa...

Jag funderar på om det kunde vara på sin plats med ett blogginlägg om varför man väljer att stanna inom SDA. Jag vet att det finns många inom SDA som i stort sett delar min syn på SDA's teologi men som ändå väljer att stanna.

Vad skulle behöva till för att man skulle lämna? Vad är det som håller en kvar? Det är frågor som jag gärna hade fått några bra svar på...

PA sa...

Bra idé! Vi får kanske återkomma...

På sista sidan i marsnumret av Missionären skrev jag något som angränsar till den frågan. Det finns mer att säga i frågan; artikeln med dess begränsade utrymme ger bara ett av flera möjliga perspektiv.

Förresten, stort tack till dig Martin för att du delar med dig av dina tankar!