söndag 20 september 2009

Don Quijote möter den billiga nådens väderkvarnar

Emellanåt händer det under bibelstudietimmen att någon börjar argumentera mot den "billiga nåden". Jag undrar: vilken imaginär fiende bekämpar de?

Jag har nämligen aldrig hört någon förkunna "billig nåd", varken någon adventist eller någon annan kristen. Aldrig. Jag har aldrig läst någon kristen författare som förespråkat "billig nåd". Aldrig. (Och då har jag ändå läst ett ansenligt antal andliga böcker i mitt liv, varav flertalet av icke-adventistiska författare.) "Billig nåd"-förkunnelse förekommer säkert någonstans på planeten, men att påstå att det är ett generellt fenomen är ungefär lika korrekt som att utifrån David Koresh och Waco-tragedin dra slutsatsen att alla adventister är skjutglada sexgalningar.

I bästa fall kan man betrakta kampen mot "billig nåd" med ett medlidsamt leende, ungefär som Don Quijotes kamp mot väderkvarnarna som han trodde var jättar.

Men i värsta fall finns här en synd som vi måste ta itu med: Synden att bära falskt vittnesbörd om vår nästa. Undertonen i kampen är ofta att "billig nåd" är något som förkunnas i andra kristna kyrkor. Men som sagt: Jag har aldrig hört sådan förkunnelse. Och de som har sin bakgrund i andra kristna kyrkor säger samma sak.

Om man hävdar att sådan förkunnelse förekommer är man skyldig att ge belägg för sitt påstående. Annars bör man tiga. Och den som anser sig vara en försvarare av Guds lag bör därvid noga betänka det nionde budordet: "Du skall inte vittna falskt mot din nästa." (2 Mos 20:16).

Sluta sprida myten om "billig nåd"-förkunnelse om du inte har belägg för det! Minns vad Mästaren sade: "Men jag säger er att varje onyttigt ord som människorna yttrar skall de få svara för på domens dag. Efter dina ord skall du frias, och efter dina ord skall du fällas." (Matt 12:36-37)

6 kommentarer:

ne sa...

Tack för en bra belysning av hur Adventkyrkans sammanhang medför frukter av misstänksamhet mot andra kristna, eller överdriven rädsla för det som är annorlunda. Minns t.ex. en diskussion om kaffe där en äldre man menade att om vi serverar kaffe i församlingarna så är det snart dags att diskutera om vi ska servera alkohol, eller ännu värre, andra droger. På denna blogg vill vi hellre lära av det goda, det som fungerar, både inom adventismen, men givetvis också inom hela kristenheten. Därför vill jag uppmana till att söka ett djupare insikt i nådens idé. Rädslan för "billig nåd" kan ligga i olika teologiska utgångspunkter. Den systematiska evangeliska utgångspunkten kan ge andra slutsatser än den linjära utgångspunkten - "läsa hela bibeln - varje sida lika viktig"-principen.
När Bibeln öppnas - och Jesus blir synlig för oss - finns ingen billig nåd. Då finns bara hängivenhet och förundran inför det ogripbara faktum att nåden räcker för oss alla.

PA sa...

Bara ett förtydligande: Jag ville absolut inte låta påskina att "billig nåd"-farhågan är något som alla adventister bär på.

Men utifrån egna och andras observationer bedömer jag att myten är mer utbredd än att den bara kan avföras som enstaka individers okunnighet. Därför behöver myten - om den är det, vilket jag hävdar - ifrågasättas och vädras ut med sanningens friska luft.

Anonym sa...

Jag har hört uttrycket "billig nåd"
förkunnas och diskuteras ofta men med lite olika definitioner eller betoningar.

"Billig nåd" som uttryck började spridas utifrån teologiska skillnader kring vad evangeliet står för.

De inom kristenheten som föreslår att lagen blev ogiltig i och med Jesu död på korset kategoriseras som "billignådkristna". De förlitar sej på att vi blir frälsta av nåd - vilket är helt riktigt utifrån Bibelns undervisning - men samtidigt utesluter de helgelsen och lydnaden för Guds bud som är en naturlig följd av den kristnes överlåtelse och kärlek till Gud.
(Läs gärna 1Kor 10:13)

"Om ni älskar mej kommer ni att hålla mina bud." Joh 14:15(24)

Jag har aldrig hört eller uppfattat det som något hånfullt eller nedvärderande mot människor och deras tro utan en redogörelse för en falsk förkunnelse som inte har något stöd i Guds ord.

"Billig nåd" används också för att synliggöra/poängtera att vi människor inte kan tillföra eller lägga till något för att bli frälsta - vi blir frälsta enbart pga vad Jesus har gjort för oss.

Men - som sagt - genom Guds kraft och hans nåd kan vi följa hans lag som är en bild på hans kärleksfulla karaktär!

ne sa...

Det är nog så att vi ser saker från vårt eget perspektiv. Därför upplever inte du "anonym" att det du säger nedvärderar andra kristna som tydligen i ditt perspektiv har en "falsk" förkunnelse.
Men jag har aldrig hört någon kristen säga att lagen blev "ogiltig" - snarare att man säger att lagen fick ett nytt perspektiv genom Kristus. Därför används många olika uttryck i Nya Testamentet där t.ex. Kristi lag bäst beskriver vad som är skillnaden. Ett evangeliskt (Jesusorienterat) perspektiv på Joh.14:15, som du citerar, kan vara att den som älskar Jesus också för den kärleken vidare till andra människor. Det är det som "buden" - Jesu budskap till oss. I detta perspektiv innebär det att kärleken till nästan (och alla aspekter på ett osjälviskt liv som sätter din nästas intresse före dig själv) speglar Guds innersta avsikt med oss människor. Den visar Gudsrikets verkliga frukter. Den kärlekens nåd är inte billig - men den för vittnesbördet om det verkliga livet i Kristus vidare.

PA sa...

Anonym, du skriver: "De inom kristenheten som föreslår att lagen blev ogiltig..." och att dessa "utesluter [...] helgelsen och lydnaden för Guds bud". Kan du ge exempel på kristna som gör sig skyldiga till denna förkunnelse?

Jag känner nämligen inte igen beskrivningen. Och det är just den här typen av mytbildning (jag undviker medvetet ett starkare ord här) som jag reagerar mot.

Men jag håller med dig om en sak, Anonym: jag har heller inte uppfattat "billig nåd"-kategoriseringen som hånfull eller nedsättande. Men jag uppfattar den som osann.

Anonym sa...

"Det finns dyrbar nåd och billig nåd, säger den tyske teologen och motståndsmannen Dietrich Bonhoeffer. Billig är den nåd som rättfärdigar synden, i stället för syndaren. Dyrbar är den nåd som rättfärdigar syndaren, i stället för synden."

Detta är inget nytt. Ända sedan Satan frestade Eva i Eden har denna "billiga nåd" förkunnats parallellt med sanningen. Jesus, Paulus och Johannes är bara några ex.i Bibeln som förkunnade och varnade för denna "billiga nåd" - så de som idag förkunnar om denna urgamla lögn - är i gott sällskap. "PA" - det är vårt gemensamma uppdrag som SDA-kristna att bekämpa denna osanning genom att förkunna det eviga evangeliet för världen, även till andra kristna - det evangelium som enligt Bibeln fanns till före jordens skapelse(1Pet 1:20; Upp 13:8)- sanningen om Jesu sanna karaktär. Du kan läsa om vår uppgift i - Upp 14:6-12

Sammanfattningsvis så hoppas jag att du och alla andra inom SDA - i många förkunnelser genom åren fått höra om den "billiga nåden" kontra den "dyrbara nåden" - annars så tror jag att du slumrat till under gudstjänsterna och det är inte bra. Ibland behöver man inte gå så långt för att höra sanningen:-)