lördag 28 juni 2008

Jesus - evangeliets centrum

Under mina år som adventist har jag haft en resa som gradvis inneburit att uttrycket "Jesus är svaret" fått en allt mer konkret betydelse. Jag påstår att han verkligen är svaret på allt vad livet innebär och att orden i Joh. 14:6 - Jag är vägen, sanningen och livet.. - har fått ett outtömligt djup. För att denna blogg ska vara trovärdig måste därför fokusera vara på Jesus (evangelikal) och den kan aldrig bli progressiv om inte jesustron tas upp på ett radikalt, äkta och omformande sätt. Vi är inte ute efter liberalteologi - men söker en djupare insikt vart Jesus kan leda oss.

I den tidiga kyrkohistorien fanns en debatt kring jesusbilden - några satte honom helt på det jordiska planet och andra satte honom till enbart andlig. Tidiga klassiska kyrkomöten handlade om denna fråga. Även i adventismens vagga finns spår av arianism - dvs att Jesus var en skapad varelse. Men sedan början av 1900-talet har adventismen en trinetarisk trosbekännelse och har alltså lämnat arianismen bakom sig även om spår av en avvikande jesusbild kan finnas i tidig adventistlitteratur. Debatten kring Jesus har gått vidare och kan inom teologin sammanfattas i "questen" att förena den historiske Jesus med den andliga bilden bibeln ger. Det intressanta är att vi idag befinner oss i "third quest" - ett teologiskt nytänkande med 90-talet som ursprung som sätter Jesus i ett helt nytt ljus. Jesus är inte längre en blåögd arisk förebild utan är satt i sitt historiska sammanhang, som jude, med det tankesystem som fanns i det Palestina som var anekterat av det historiska romarriket. Har adventismen hängt med i denna teologiska utveckling av jesusbilden? Jag tror inte det - inte fullt ut iallafall. Även om det är begränsat finns det intern rädsla för goda thirdquest teologier som t.ex. Philip Yancey och Brian Mclaren. Därför är det anledning att lyfta fram en ny jesusbild och utvecka den.

Under detta tema på bloggen kan därför följande frågeställningar vara aktuella:

* Hade Jesus ett mer radikalt och socialt omformande budskap än vad kyrkan traditionellt gett oss? Tänk om han hade mer rätt, men på andra sätt än vi någonsin förstått?

* Hur förstår vi Jesus huvudtema - gudsriket eller himmelriket - på ett sätt som gör det kristna lärjungaskapet mer meningsfullt i vardagen? Har adventismens fokus på gudsrikets fullbordan - Jesu återkomst - gjort att vi missat huvuduppdraget?

* Varför är det vanligt att adventister använder guds- eller fadersbegreppet mer frekvent än jesusbegreppet när man vill beskriva den Gud man tror på? Frågan ställs för att vi ska förstå våra rötter - inte för att döma eller kritisera.

Bloggen kommer förmodligen inte att komma igång på allvar ännu på ett tag, så se frågorna som en positiv utmaning under sommaren. Ta gärna hjälp av Yancey och McLaren - och en inspirerad bibelläsning förstås.

Bara i Jesus kan vi se vem Gud är.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
Har du läst på den här sidan?
http://exadventist.dk/content/view/50/
Vänliga hälsningar

ne sa...

Tack för ditt inlägg - vad jag förstår utifrån ett perspektiv jag är litet insatt i. Men du berör en gemesam fråga - vad är den bild som bäst beskriver den Jesus - som jag lutar mig mot - som INTE är formad av 2000 års hellenistisk/romersk/katolsk tradition. Det är det jag menar med historiske Jesus. Vi kan aldrig VETA vem han var, men vi kan skönja de värderingar och goda egenskaper som mänskligheten fått del av i Jesus tradition. Jag tror det är den Högstes önskan - att vi ska se de värderingarna och tillsammans göra skillnad i en värld som behöver goda krafter. Hur vi uttrycker den strävan i bilder och ord har mycket att göra med vårt sammanhang.
Gå i frid Broder :-)