fredag 5 december 2008

Advent(ist) Conspiracy

Vi närmar oss jul och alla traditioner med gemeskap, julklappar och kanske också en tanke på beättelsen hur Jesus inledde sitt uppdrag på Jorden.
Men - vad är det vi håller på med i vår värld? Världen är knappast rättvis och Jesus uppdrag till oss att bidra till en bättre värld ligger synbart långt bort. Var kyrkan står i den frågan är viktig. Fokuserar vi så mycket på könsneutrala äktenskap, ekumenik eller eskatologi att julens huvudbudskap - omsorg och rättvisa - tappas bort?
Kanske Adventkyrkan kan stå i spetsen för en konspiration - en massiv yttring och kamp mot orättvisa, maktmissbruk och misshushållning av resurser? Jag tror just det är innebörden av att följa Jesus.
En början kan vara att titta på Advent Conspiracy - som vill förnya julens huvudsyfte med oss kristna som pådrivarna. Youtube-filmen nedan kommer därifrån. Vi kan göra skillnad!





Har du nu fått lite inspiration att det går att göra skillnad även i det lilla sammanhanget så föreslår jag en lite shoppingrunda till förmån för våra svagaste syskon och medmänniskor. Länkarna kommer från Facebook och gruppen Skön medveten jul. Det kanske tar 15 minuter av din tid, men jag lovar att din julklapp kan få större betydelse än du tror. Några exempel:

Adventisternas hjälporgansiation - ADRA - är ett alternativ att nå de mest katastrofdrabbade. Sätt in ett bidrag till Julgåvan via plusgiro 90 07 21-2.

Hör av dig och berätta hur din shoppingrunda gick.

5 kommentarer:

PA sa...

Jag kan rekommendera boken Conspiracy of Kindness av Steve Sjogren. Titeln talar för sig själv...

ne sa...

Skickade ju ut frågan hur det gick med näthandeln till förmån för de som har mer bohov än oss. Inser att det inte är något man skyltar offentligt med, så jag lyckönskar dig som handlar i det tysta.
För min egen del inser jag också ansvaret att agera och visa på handling istället för att bara tycka. Därför vill jag ändå berätta att vi (jag och min hustru) satt av en fast budget med syfte göra skillnad för de fattiga. Hittills har vi testat ADRA, Erikshjälpen (köpa ko-alternativet) och Kiva (mikrolån). Vad gäller Kiva ser vi det som en räntefri investering i USD som kan disponeras av entreprenörer i kapitalbehov. Det är alltså ingen gåva i sig förutom att vi alltså avstår från räntan. Kanske någon reagerar på att jag rekommenderar andra organisationer än SDA, men den kritiken faller på sin egen orimlighet. Alla som hjälper sin medmänniska är värd uppmuntran. Tillsammans kan vi göra skillnad.
1 miljard människor lever på gränsen till att gå under av svält. De behöver oss alla.

PA sa...

Härligt, ne! Håller helt med dig! ADRA och Kiva hör till våra engagemang också.

Utöver att ge kan man engagera sig på andra sätt också. Jag är sedan en tid tillbaka med i ONE som koordinerar kampanjer gentemot världens beslutsfattare, i syfte att utrota fattigdomen. Kostar inget; enda som behövs är att man emellanåt klickar på en länk för att delta i en aktuell kampanj.

Det finns förstås behov i vårt eget land också. Den här julen har vi t.ex. hjälpt en person att få tandvård. Detta har gått helt genom privata kanaler. Möjligheter att hjälpa dyker upp överallt!

Och det bästa är: Världen går faktiskt att göra lite bättre! "Ske din vilja på jorden så som i himlen" ber vi - och hur stort är det inte att få vara en del av det bönesvaret?!

ne sa...

Tack för tipset PA. Jag är med på ONE

Anonym sa...

Att hjälpa andra är faktisk ganska roligt, därför är det kul att se att det finns andra som engagerar sig. Själv ger vi regelbundet till ADRA och vi har 3 fadderbarn. Om jag ser någon som står med en bössa försöker jag alltid lägga i några mynt. Och som en kul grej gav vi några vänner en get till en familj i Zambia som julklapp, det blev mycket uppskattat.
Läser regelbundet bloggen därför att jag tycker författarna har bra idéer och visioner, så fortsätt att skriv.
En vän